top of page
  • Foto van schrijverMyCleanCity

MyCleanCity app voor een schone en veilige gemeente (Govtech case study)

MyCleanCity helpt de fysieke leefomgeving afvalvrij te houden, door gebruikers een platform te geven, waarmee ze om gevaren en overlast in de publieke ruimte kunnen rapporteren, in ruil voor credits.

Met de app kunnen burgers hun buren en gemeente op de hoogte houden over afvalinzameling en prullenbakken in hun directe omgeving, om te voorkomen dat zwerfafval zich ophoopt. Het is ook mogelijk om andere problemen rechtstreeks aan de gemeenten te melden zoals hondenpoep, defecte straatverlichting en beschadigde trottoirtegels.


Deze problemen worden vervolgens doorgegeven aan de betrokkenen gemeentelijke dienst, die de problemen oplossen. De burgers krijgen in de app updates over de status van hun melding. In ruil voor hun bijdrage, krijgen burgers ‘greenpoints’, die kunnen worden ingewisseld voor beloningen.

MyCleanCity kan ook dienen als platform voor gemeentelijke berichten over aanstaande werkzaamheden aan wegen en openbaar vervoer. De gegevens die door de app worden verzameld, bieden op hun beurt een waardevolle hulpbron om de veiligheid en afvalprocessen te verbeteren, waardoor de overheid beter inzicht krijgt over het gebied en haar bewoners.

MyCleanCity is gelanceerd in Den Haag als onderdeel van het Startup in Residence programma in 2017. Het bedrijf was de winnaar van een opdracht gericht op het het probleem van zwerfafval in de stad, en had een succesvolle pilot met 40 huishoudens in de gemeente. De MyCleanCity-App is verder ontwikkeld in samenwerking met de gemeente op basis van deze succesvolle pilot.


bottom of page